Exercise 3

Exercise 2

Exercise 1

SECONDARY SURVEILLANCE RADAR AND TRANSPONDER

MINI-TEST (p. 213, 6.1)

Listen to the dialogue and answer the questions:

1. What is the aircraft callsign?

a) Continental Airlines 989;

b) Continental Airlines 986;

c) Continental Airlines 897;

d) Continental Airlines 987.

2. What waypoint is the aircraft over?

a) ONS;

b) SON;

c) NOS;

d) MOS.

3. What is the time of passing NOS?

a) 10,25;

b) 11,28;

c) 10,25;

d) 11,25.

4. What FL is Continental Airlines 987 maintaining?

a) FL 290;

b) FL 210;

c) FL 240;

d) FL 220.

5. What waypoint is the aircraft estimating at 47?

a) FB;

b) WF;

c) FN;

d) FW.

6. How many degrees does the aircraft have to turn left?

a) 45°;

b) 35°;

c) 60°;

d) 30.°

7. Why does the aircraft have to turn left 300?

a) for separation;

b) for delaying action;

c) for avoiding;

d) for identification.

 

Study the following words:

altimeter [7Xltimi:tE] альтиметр, высотомер
code [kEud] код
confirm [kEn7fE:m] подтверждать
mode [mEud] режим
recycle [ri7saikl] вновь набирать код
secondary [7sekEndEri] вторичный, резервный, запасной
setting [7setiN] установка
squawk [skwOk] передавать сигнал (радиоответчика)
surveillance [sE7veilEns] наблюдение, обзор
surveillance radar [7reidE обзорный радиолокатор
transponder [6trXns7pOndE] ответчик
type [taip] тип
verify [7verifai] проверять, подтверждать
wrong [rON] неисправный, ошибочный

 

Study the following.

Secondary Surveillance Radar (SSR) - is a radar system wherein a radio signal transmitted by a ground interrogator initiates the transmission of a radio signal from an airborne transponder. With SSR additional information maybe fed into the radarscope such as the identification of the aircraft, its altitude and ground speed in knots.

Transponder is a ground-based receiver/transmitter, which receives a radio signal from an aircraft and transmits it back to the aircraft.

 

Study the Secondary Radar Phraseologies

 

  REMEMBER!  
  Фразеология Phraseologies
Для запроса о возможностях оборудования ВОРа. (To request the capability of the SSR equipment) Сообщите тип приемо- ответчика Приемоответчик (согласно указанному в плане полета) Advise type of transponder Transponder (as shown in the flight plan)
  Приемоответчик отсутствует Negative transponder
Для указания установить код на приемоответчике (To instruct setting of transponder) Приемоответчик (код) Squawk (code) (3425, 6428)
Для передачи пилоту команды повторно установить присвоенный ему режим и код (To request the pilot to reselect his assigned mode and code) Установите повторно (режим) (код)     Устанавите повторно (режим) (код) Recycle (mode) (code) (4628, 3652) (A, C, S)     Recycle (mode) (code)  
Для передачи пилоту команды подтвердить режим ответчика, установленный на приемоответчик ВС. Подтвердите приемоот-ветчик (код)   Confirm squawk.  
(To request the pilot to confirm mode and code selected on his transponder) Приемоответчик (код) Squawking (code)
Для передачи команды применять режим “ОПОЗНАВАНИЕ” (To request the operation of the SPI feature) Приемоответчик в режи-ме “ОПОЗНАВАНИЕ” Приемоответчик слабый Приемоответчик нормальный   Squawk IDENT Squawk LOW Squawk NORMAL
Для команды временно приостановить использо- вание приемоответчика (To request temporary suspention of transponder operation) Приемоответчик только на прием Squawk STANDBY
Для команды установить аварийный код (To request emergency code) Приемоответчик в режим “МЕЙДЕЙ” Squawk MAYDAY
Для команды выключить приемоответчик (To request termination of transponder operation) Приемоответчик в режим “СТОП”   STOP Squawk
Для команды сообщить барометрическую высоту (To request transmission of pressure altitude) Приемоответчик в режим “ЧАРЛИ”   Squawk CHARLIE (‘C’)  
Для команды проверить установку величины давления и дать подтверждение высоты Проверьте установку высотомера и подтвердите высоту Check altimeter setting and confirm level
(To request pressure setting check and confirmation of level)    
Для команды прекратить передачу барометричес-кой высоты из-за наличия неисправностей Приемоответчик “СТОП ЧАРЛИ”. Неправильная индикация Stop Squawk Charlie Wrong Indication
(To request termination of pressure altitude transmittion because of faulty operation)    
Для команды проверить абсолютную высоту (To request altitude check) Проверьте и уточните (высоту)   Verify (level)