Exercise 3
Exercise 2
Exercise 1
DIRECT ROUTE
MINI-TEST (p. 213, 5.12)
Listen to the dialogue and answer the questions:
1) What is the aircraft callsign?
a) Air India 897;
b) Libair 897;
c) Cyprus 798;
d) Cyprus 897.
2) What waypoint is the aircraft over?
a) BDM;
b) DMB;
c) MZB;
d) MDB.
3) What is the actual time over MDB?
a) 35;
b) 34;
c) 43;
d) 45.
4) What FL is Cyprus 897 at?
a) at FL 290;
b) at FL 210;
c) at FL 390;
d) at FL 310.
5) What is the aircraft RNP number?
a) 2;
b) 7;
c) 3;
d) 4.
6) What waypoint is the aircraft cleared to proceed to?
a) SON;
b) OMS;
c) NOS;
d) ONS.
7) What Mach number does the aircraft have to maintain?
a) 0,76;
b) 0,72;
c) 0,78;
d) 0,75.
8) What aircraft was ahead of Cyprus 897?
a) Boeing 767;
b) Boeing 747;
c) Boeing 774;
d) Boeing 737.
9) What was the position of Boeing 737?
a) 50 nautical miles;
b) 75 nautical miles;
c) 60 nautical miles;
d) 70 nautical miles.
Study the following phraseologies.
Direct route. | Спрямленный маршрут. |
When able proceed direct to SORNA. | По возможности следуйте напрямую к SORNA. |
At MELKI proceed direct to BO. | От MELKI следуйте напрямую до ВО. |
Via flight planned route. | По запланированному маршруту. (Согласно запланированного плана полета). |
Expect to cross LW at FL 310 or above. | Ожидайте прохождения LW на ЭП 310 или выше. |
Proceed direct to BD. | Следуйте напрямую на ВD. |
Due (to) airspace restrictions. | Из-за ограничений воздушного пространства. |
Unable to approve. | Не могу дать разрешение. |
Set heading direct to SO. | Установите курс на SO. |
Resume own navigation. | Возобновите самостоятельное самолетовождение. |
Advise if able to fly direct to SORNA. | Сообщите возможность следовать прямo к SORNA. |
* After passing LUTOS request to fly direct to BRAVO. | После пролета LUTOS прошу следовать прямo к BRAVO. |
When passing MELKI proceed direct to SORNA. | После прохождения MELKI следуйте прямo к SORNA. |
a) Listen to the dialogues.
1) ACFT: Newtown Control. KLM 127. Approaching REKIT, FL 330.After passing REKIT request to fly direct to FORMA.
ACC: KLM 127. Newtown Control. Maintain FL 330. When passing REKIT proceed direct to FORMA.
ACFT: Maintaining FL 330. When passing REKIT proceed direct to FORMA. KLM 127.
ACC: KLM 127. Newtown Control. Report ETO FORMA.
ACFT: KLM 127. Estimating FORMA at 52.
ACC: KLM 127. Newtown Control. Roger.
2) ACFT: Newtown Control. KLM 127. Approaching SORNA at FL 210. After passing SORNA request to fly direct to SL.
ACC: KLM 127. Newtown Control. Maintain FL 210. Unable to approve due front thunderstorm en route from SORNA to SL. Top clouds 8000 metres.
ACFT: Maintaining FL 210 via the airway, KLM 127.
b) Listen to the dialogues again and reepart the controller’s words.
Translate into Russian.
China 925. После прохождения NOGRI следуйте напрямую к LOTOS.
Delta 316. Не могу разрешить спрямленный маршрут из-за ограничений воздушного пространства.
Tarom 448. Возобновите самостоятельное самолетовождение.
Malev 396. Сообщите возможность следовать напрямую к ADSEL.
Scandinavian 682. Следуйте напрямую к LUTOS.
Air India 487. Ожидайте разрешения следовать напрямую к SL в 15. (или после прохождения NURBA).
Ariana 208. Следуйте по запланированному маршруту.
Swissair 619. По возможности следуйте напрямую к SORNA.
Abena 788. Сообщите рассчетное время прохождения INGUR.
KLM 682. Не могу разрешить следовать на NOGRI из-за фронтальной грозы на трассе от NOGRI до INGUR. Верхняя граница облачности 8000 метров.