Exercise 3

Exercise 2

Exercise 1

DIRECT ROUTE

MINI-TEST (p. 213, 5.12)

Listen to the dialogue and answer the questions:

1) What is the aircraft callsign?

a) Air India 897;

b) Libair 897;

c) Cyprus 798;

d) Cyprus 897.

2) What waypoint is the aircraft over?

a) BDM;

b) DMB;

c) MZB;

d) MDB.

3) What is the actual time over MDB?

a) 35;

b) 34;

c) 43;

d) 45.

4) What FL is Cyprus 897 at?

a) at FL 290;

b) at FL 210;

c) at FL 390;

d) at FL 310.

5) What is the aircraft RNP number?

a) 2;

b) 7;

c) 3;

d) 4.

6) What waypoint is the aircraft cleared to proceed to?

a) SON;

b) OMS;

c) NOS;

d) ONS.

7) What Mach number does the aircraft have to maintain?

a) 0,76;

b) 0,72;

c) 0,78;

d) 0,75.

8) What aircraft was ahead of Cyprus 897?

a) Boeing 767;

b) Boeing 747;

c) Boeing 774;

d) Boeing 737.

9) What was the position of Boeing 737?

a) 50 nautical miles;

b) 75 nautical miles;

c) 60 nautical miles;

d) 70 nautical miles.

 

Study the following phraseologies.

Direct route. Спрямленный маршрут.
When able proceed direct to SORNA. По возможности следуйте напрямую к SORNA.
At MELKI proceed direct to BO. От MELKI следуйте напрямую до ВО.
Via flight planned route. По запланированному маршруту. (Согласно запланированного плана полета).
Expect to cross LW at FL 310 or above. Ожидайте прохождения LW на ЭП 310 или выше.
Proceed direct to BD. Следуйте напрямую на ВD.
Due (to) airspace restrictions. Из-за ограничений воздушного пространства.
Unable to approve. Не могу дать разрешение.
Set heading direct to SO. Установите курс на SO.
Resume own navigation. Возобновите самостоятельное самолетовождение.
Advise if able to fly direct to SORNA. Сообщите возможность следовать прямo к SORNA.
* After passing LUTOS request to fly direct to BRAVO. После пролета LUTOS прошу следовать прямo к BRAVO.
When passing MELKI proceed direct to SORNA. После прохождения MELKI следуйте прямo к SORNA.

a) Listen to the dialogues.

1) ACFT: Newtown Control. KLM 127. Approaching REKIT, FL 330.After passing REKIT request to fly direct to FORMA.

ACC: KLM 127. Newtown Control. Maintain FL 330. When passing REKIT proceed direct to FORMA.

ACFT: Maintaining FL 330. When passing REKIT proceed direct to FORMA. KLM 127.

ACC: KLM 127. Newtown Control. Report ETO FORMA.

ACFT: KLM 127. Estimating FORMA at 52.

ACC: KLM 127. Newtown Control. Roger.

 

2) ACFT: Newtown Control. KLM 127. Approaching SORNA at FL 210. After passing SORNA request to fly direct to SL.

ACC: KLM 127. Newtown Control. Maintain FL 210. Unable to approve due front thunderstorm en route from SORNA to SL. Top clouds 8000 metres.

ACFT: Maintaining FL 210 via the airway, KLM 127.

 

b) Listen to the dialogues again and reepart the controller’s words.

 

Translate into Russian.

China 925. После прохождения NOGRI следуйте напрямую к LOTOS.

Delta 316. Не могу разрешить спрямленный маршрут из-за ограничений воздушного пространства.

Tarom 448. Возобновите самостоятельное самолетовождение.

Malev 396. Сообщите возможность следовать напрямую к ADSEL.

Scandinavian 682. Следуйте напрямую к LUTOS.

Air India 487. Ожидайте разрешения следовать напрямую к SL в 15. (или после прохождения NURBA).

Ariana 208. Следуйте по запланированному маршруту.

Swissair 619. По возможности следуйте напрямую к SORNA.

Abena 788. Сообщите рассчетное время прохождения INGUR.

KLM 682. Не могу разрешить следовать на NOGRI из-за фронтальной грозы на трассе от NOGRI до INGUR. Верхняя граница облачности 8000 метров.