PRECISION RADAR APPROACH

Exercise 1

Study the following words.

acknowledge [Ek7nOlid3] подтверждать
adjust [E7d3Vst] отрегулировать, установить
commence [kE7mens] начинать
minimum [7minimEm] минимум
pl. minima [7minimE] мн. минимумы
resume [ri7zju:m] возобновлять

Exercise 2

Study the following phraseologies.

This will be a Precision Radar Approach RW 28. Будет выполняться заход на посадку по посадочному локатору ВПП 28.
Precision approach not available due radar failure. Заход на посадку по посадочному локатору не обеспечивается из-за отказа локатора.
In case of go around, climb straight ahead to altitude 800 m and contact Approach 125.8. В случае ухода на второй круг, набирайте без разворотов до абсолютной высоты 800 м и работайте с Подходом 125, 8.
Do not acknowledge further transmissions. Прием дальнейших передач не подтверждайте.
Reply not received. Will continue instructions. Ответ не получен. Буду продолжать давать указания.
Closing [slowly / quickly] [from the left / from the right]. Подходите [медленно / быстро] [слева / справа].
Heading is good. Курс правильный.
On track. На курсе посадки.
Slightly / well / going left / right of track. Немного / значительно / идет левее / правее курса посадки.
500 metres left / right of track. 500 метров левее / правее курса посадки.
Approaching glidepath. Подходите к глиссаде.
On glidepath. На глиссаде.
Well below glidepath. Значительно ниже глиссады.
Going below glidepath. Идете ниже глиссады.
Slightly above glidepath. Немного выше глиссады.
Still 30 m too high (too low). Все еще 30 м выше (ниже).
Adjust rate of descent. Скорректируйте скорость снижения.
Coming back [slowly / quickly] to the glidepath. Возвращаетесь [медленно / быстро] на глиссаду.
Resume normal rate of descent. Восстановите нормальную скорость снижения.
Elevation element unserviceable. Угломестный элемент не работает.
Over approach lights. Над огнями подхода.
Check decision altitude (height). Проверьте высоту принятия решения.
Check wheels down and locked. Проверьте выпуск шасси и установку на замки.

Exercise 3

a) Listen to the dialogue.

ACFT: Odessa Precision, Lufthansa 342, heading 230 (at) altitude 700 metres.

PRSN: Lufthansa 342, Odessa Precision, 16 kilometres from touchdown, turn left heading 190.

АСFТ: Left heading 190, Lufthansa 342.

PRSN: Lufthansa 342, 14 kilometres from touchdown, turn right heading 196, approaching glidepath, commence descent now.

PRSN: Lufthansa 342, do not acknowledge further transmissions. 12 kilometres from touchdown. On track. RVR 800 metres. Cloud base 60 metres. Check your minima.

PRSN: Lufthansa 342, 10 kilometres from touchdown. On track. 20 metres above glidepath.

PRSN: Lufthansa 342, 8 kilometres from touchdown. Turn right heading 200, on glidepath. Cleared to land. Wind calm.

PRSN: Lufthansa 342, 6 kilometres from touchdown. Turn 1eft heading 196,

10 metres below glidepath.

PRSN: Lufthansa 342, 4 kilometres from touchdown. Turn left heading 190. On glidepath.

PRSN: Lufthansa 342, 2 kilometres from touchdown. On track, on glidepath.

PRSN: Lufthansa 342, 1 kilometre from touchdown. On track, 5 metres below glidepath.

PRSN: Lufthansa 342, 500 metres from touchdown. RW ahead of you.

b) Listen to the dialogue again and repeat the controller’s words

Exercise 4

You are a Precision controller. The aircraft is making a Precision Radar Approach. Listen to the dialogue and speak. Use exercise 3 as an ехаmрle and fill in the controller’s words using words and phrases given below.

 

touchdown; heading; ahead of you; acknowledge; minima; glidepath; on track; cleared to land; on glidepath; track; below/ above glidepath.

 

АСFТ: Simferopil Precision. Speedbird 711, long final heading 180,

altitude 600 metres.

PRSN: Speedbird 711, Simferopol Precision, 18 km from .…. , turn right ….. 230°.

АСFТ: Right heading 230°, Speedbird 711.

РRSN: Speedbird 711, 16 kilometres from .…. , .…. 270°, approaching .…… .

Speedbird 711, Do not .…. further transmissions. 14 kilometres from .……… . RVR 80 metres. Cloud base 50 metres. Check your .…. .

Speedbird 711, 12 kilometres from .…. . 30 metres ..…….. .

Speedbird 711, 10 kilometres from .…. , turn left .…. 255°.

Speedbird 711, 8 kilometres from ..…….. , turn right ..…….. 270°.

30 metres below .……… .

Speedbird 711, 6 kilometres from ..… , turn right ..… 280°.

Speedbird 711, 4 kilometres from .…. .

Speedbird 711, 3 kilometres from .…. , turn right .…. 290°. 20 metres below .…… .

Speedbird 711, 1 kilometres from .…. , 10 metres below .…. .

Speedbird 711, 500 metres from .…. , runway ....…… .