Exercise 3
Exercise 2
Exercise 1
DIVERSIONS
Dialogue 2
1) What is the reason for delay?
a) zero visibility; b) thunderstorm;
c) fog; d) shower.
2) What is the remaining fuel?
a) 1 hr 20 min; b) 2 hr 45 min;
c) 2 hr 40 min; d) 3 hr 20 min.
3) What is the procedure turn and the outbound time?
a) left / 1 min; b) right / 1 min;
c) left / 2 min; d) right / 2 min.
4) What flight level is the aircraft descending to and in which direction when the thunderstorm is over?
a) FL 160 to AT; b) FL 170 TH;
c) FL 140 AK; d) FL 160 to TH.
Study the following words:
alternate | [Ol7tE:nit] | запасной (аэродром) |
blocked | [blOkt] | заблокированный |
diversion | [dai7vE:Sn] | уход на запасной аэродром |
divert | [dai7vE:t] | уходить на запасной аэродром |
flooded | [7flVdid] | затопленный |
intention | [in7tenSn] | намерение |
(at) least | [li:st] | по крайней мере |
minima | [7minimE] | мн.ч. от minimum (минимум) |
receive | [ri7si:v] | принимать |
removal | [ri7mu:vl] | уборка (снега) |
standing | [7stXndiN] | стоячий |
Study the following phraseologies:
Diversions | Уход на запасной аэродром |
*Request divert (diversion) to Winton. | Прошу уход на запасной Уинтон. |
Report alternate aerodromes. | Доложите ваши запасные аэро-дромы. |
Simferopol cannot be used as alternate due low visibility. | Симферополь запасным не обеспе-чивает из-за низкой видимости. |
I advise you divert to Odessa. | Я советую вам уйти на запасной Одесса. |
Turn left to ZM and climb to FL 140. | Развернитесь влево на ЗМ и набирайте ЭП 140. |
Report decision (intentions). | Доложите решение (намерения.) |
The aerodrome cannot receive you due technical problems. | Аэродром не может принять вас по техническим причинам. |
The airport is closed due weather below minima (strike, snow removal, blocked RW, standing water on the RW, flooded RW, heavy shower rain/snow). | Аэропорт закрыт из-за погоды ниже минимума (забастовки, уборки снега, занятой ВПП, стоячей воды на ВПП, затопленной ВПП, сильного ливневого дождя/снега). |
No approach for minimum of 2 hours due traffic congestion. | Не будет подхода как минимум 2 часа из-за скопления бортов. |
Your EAT will not be for at least 1 hour due snow removal in progress. | Ваше время подхода не наступит по крайней мере 1 час из-за уборки снега. |
Check your minima. | Проверьте вещи минимумы. |
*Unable to comply. | Не могу выполнить. |
If not possible, advise. | Если это невозможно, сообщите. |
…to be level by TU. | …чтобы занять у ТU. |
Listen to the dialogues:
1) ACFT: Newtown Approach Qantas 345. Newtown weather below my minima. Request divert to Winton.
APP: Qantas 345. Turn right to KW and climb to FL 150.
2) ACFT: Newtown Approach. LOT 851. Request RVR.
APP: RW 24 RVR 450 m. Report decision.
ACFT: LOT 851. Request divert to Georgetown.
APP: LOT 851. Georgetown cannot be used as alternate due low visibility. I advise you divert to Rexbury. Report decision.
ACFT: LOT 851. Request divert to Rexbury.
APP: LOT 851. Turn left to ZM and climb to FL 130.
b) Listen to the dialogues again and write down all the details (beacons, flight levels etc.).
c) Listen to the dialogues again and repeat the controller’s words.