The Control Tower
TEXT FOR READING AND TRANSLATION
Exercise 5
Exercise 4
Warn the aircraft you are in contact with about different obstructions on their way. Use the table given below.
Construction work adjacent to stand 37. | |
Work in progress ahead north side of TW 3 | |
Broken surface at the end of RW14 right. | |
(Callsign) | Ice on RW 21 right, braking action poor. |
Caution! | Water patches on RW 21 right. |
Vehicle broken down on TW 6. | |
Taxiway partly covered with shingle. | |
Building work in progress next to TW6. | |
Centreline taxiway lighting unserviceable. | |
VASIS RW 27 unserviceable. | |
Large flock of birds north of RW 27 near central taxiway. | |
ILS RW 05 unserviceable. | |
(Callsign) Caution! | Runway 05 condition: available width 32 metres, covered with thin patches of ice, braking action poor, snow up to 30 cm along edges. |
Marked trench right side of taxiway at holding position. | |
Cable digging in progress on both sides of the runway. |
Translate into English.
Рулите на предварительный старт ВПП 08.Для информации: середина рулежной дорожки частично покрыта льдом. Торможение среднее.
Рулите на предварительный старт ВПП 14. Зеленые центральные огни рулежной дорожки не работают.
Осторожно! ПАПИ ВПП 27 не работает.
Ведутся работы по прокладке кабеля в 2 метрах от края ВПП 06 на протяжении 250 метров.
Пожарные транспортные средства не работают.
Торец ВПП 29 смещен на 200 метров на юго-восток и обозначен.
Первые 480 метров ВПП - неровная поверхность. Ведутся работы на перроне и рулежных дорожках.
Огни подхода ВПП 10Л/28П не работают из-за ведущихся работ на взлетно-посадочной полосе.
Осторожно! Вдоль краев снежные сугробы до 70 см.
Осторожно! Стаи птиц на взлетно-посадочной полосе и перроне.
ВПП 08/26 закрыты из-за разбитой поверхности.
Осторожно! ВПП 21 неровная в некоторых местах - при рулении держитесь справа.
Осторожно! ВПП 19 покрыта снегом 2 - 3 см высотой. Торможение среднее.
Рулите осторожно из-за высоких снежных сугробов на обеих сторонах взлетно-посадочной полосы.
Ведутся работы по краям рулежной дорожки на северо-западном перекрестке, примыкающем к ВПП 03(27 метров).
РМС не работает. Ведутся работы на ВПП 17/35.
ВПП 09/27 закрыта из-за ведущихся работ по строительству новой ВПП 06/24.
Стоянка 8 закрыта из-за ведущихся работ.
The control of air traffic on, or in the vicinity of an aerodrome, is provided by the control tower. In most cases the tower is located on top of terminal building. The aerodrome controller, who is located in the tower cab, provides separation between aircraft arriving and departing, and also controls aircraft and vehicles manoeuvring on the manoeuvring area.
The tower’s ‘tools’ include a number of radio transmitters and receivers used to communicate with pilots. The tower’s radio equipment may be used with microphone and loudspeakers or with a headset. There is a wind speed indicator and a wind direction indicator at each controller console. A further instrument is the altimeter setting indicator. It is from this instrument that the controller advises the current altimeter setting which the pilot sets on his aircraft altimeter.
At some busy airports an Automatic Terminal Information Service (ATIS) is available to pilots of departing and arriving aircraft. This service consists of a continuous radio broadcast on a special frequency of recorded and periodically updated noncontrol information. Included is information regarding ceiling, visibility, wind direction and speed, altimeter settings, and runway-in-use. Where ATIS is not available, the tower provides this information.