Sentence Patterns

Чтение гласных, имеющих алфавитное звучание

Phonetical and Orthoepical Material

Information for Study

Lesson Five (5)

Vocabulary

Part III

Grammar

Part II

Phonetics

Part I

III. Test

 

В каждой строчке найдите два слова, которые содержат указанный звук.

 

1. [ei] 2. [ju:] 3. [i:] 4. [ou]   1) rail 1) tub 1) kite 1) sound 2) pipe 2) huge 2) fleet 2) boat 3) tire 3) clue 3) skirt 3) pore 4) rate 4) turn 4) met 4) foe 5) lie 5) suit 5) meet 5) lot  

В каждой строчке найдите два слова, в которых подчеркнутые буквы читаются также, как в первом слове.

5. keep 6. tie 7. mail 8. due   1) pit 1) bit 1) coat 1) cube 2) seat 2) might 2) tan 2) shoot 3) step 3) bike 3) bate 3) pound   4) mere 4) lake 4) way 4) hurt 5) scene 5) sew 5) lie 5) suit  

Выберите форму глагола, соответствующую данному предложению.

 

9. They ... in the classroom an hour ago. 10. ... she at the lesson now? 11. Where ... you in the evening yesterday? 12. Who ... in the room now? 13. She ... in the waiting-room a few minutes ago. 14. Where ... these students now? 15. He ... present at the meeting yesterday. 16. I ... in my office now. 1) is 2) are 3) am 4) was 5) were

Составьте вопросительные предложения из данных слов. Запишите цифры в правильной последовательности в составленных Вами предложениях.

 

17. 1) summer 2) where 3) she 4) in 5) was 18. 1) is 2) now 3) the theatre 4) who 5) at 19. 1) Monday 2) you 3) on 4) at home 5) were  
20. 1) when 2) in 3) office 4) he 5) was 6) his   21. 1) newspaper 2) the shelf 3) what 4) on 5) is  

К каждому русскому слову подберите соответствующее английское слово.

 

22. здесь 23. там 24. внутри 25. снаружи 26. между 27. позади 28. перед 1) behind 2) between 3) in front of 4) in the middle 5) inside 6) there 7) besides 8) outside 9) here

 

К каждому английскому слову подберите соответствующее русское слово.

 

29. coat 30. hat 31. head 32. shoes 33. watch 34. walk 1) шляпа 2) часы 3) прогулка 4) показ 5) голова 6) платье 7) пальто 8) сердце 9) туфли  

 

 

Выберите предлог, соответствующий данному предложению (Отсутствие предлога обозначается знаком «-»).

 

35. The students are ... the lecture.

1) - 2) in 3) on 4) at

 

36. The table is ... the middle of the room.

1) – 2) in 3) under 4) at

 

37. She was ... home an hour ago.

1) – 2) in 3) at 4) on

 

38. Let us go ... home.

1) – 2) for 3) to 4) at

 

39. Were you ... the cinema yesterday?

1) – 2) at 3) in 4) for

 

40. My sister is ... school now.

1) – 2) at 3) on 4) in

 

Выберите наиболее подходящее словосочетание для завершения каждого предложения.

 

40. The textbook is ... . 41. The car is ... . 42. The shoes are ... . 43. This town is ... . 44. The blackboard is ... .  
    1) on the wall 2) in Russia 3) in the street 4) on the shelf 5) under the bed

 


 

1. Прослушайте и повторите за диктором таблицу 5.

2. Запомните таблицу.

3. Выполните упражнения 1, 2, 3, раздел А.

 

Table 5.

под влиянием сочетаний – согласная + l + e; ld, nd и непроизносимой буквы «r»

(согласная + r + e)

 

a table acre  
o noble   bold
e   metre  
u bugle    
i / y rifle fibre child, mind

 

 

Прослушайте и повторите за диктором каждое предложение раздела 1.2.

1. Запомните материал этого раздела.

 

  There is a ¢picture on the wall. ¢Is there a ¢picture on the wall? There is ¢no ¢picture on the wall.