Illustrative Examples
Sentence Patterns
Под влиянием непроизносимых последующих гласных
Чтение гласных, имеющих алфавитное звучание (II позиция)
Phonetical and Orthoepical Material
Information for Study
Lesson Four (4)
Vocabulary
Part III
Grammar
Part II
Выберите форму глагола соответствующую данному предложению.
10. ... you an actor? 11. They ... members of the Student Scientific Society. 12. What ... your friend? 13. I ... not a student, I work at this University. 14. Who ... that boy? | 1) am 2) is 3) are |
К каждому из данных вопросов подберите правильный ответ.
15. Who is she? 16. What is she? 17. Is she a worker? 18. How old is she? 19. Who is a student? | 1) She is a student. 2) No, she is not. 3) She is twenty. 4) She is Ann Petrova. 5) Ann Petrova is. |
Выберите местоимения, соответствующие подчеркнутым местоимениям в русских предложениях.
20. Пусть он расскажет об этом. 21. Давайте напишем ему письмо. 22. Он расскажет о своей работе. | 1) he 2) him 3) his |
23. Пусть они придут сюда. 24. Это их книга. 25. Сообщите им об этом. | 1) they 2) them 3) their |
26. Дайте нам этот учебник. 27. Это наш учебник. | 1) we 2) us 3) our |
28. Пусть она выступит на собрании. 29. Это ее журнал. | 1) she 2) her |
К каждому русскому слову подберите соответствующее английское слово.
30. известный 31. любимый 32. художник 33. машинистка 34. автор 35. актер 36. возраст | 1) artist 2) author 3) actor 4) actress 5) age 6) typist 7) great 8) favourite 9) famous |
Выберите слово, соответствующее данному предложению.
37. He is not a student, he is . . . . He works at our plant.
1) an actor 2) an engineer 3) a speaker
38. He is a . . . scientist. He is famous all over the world.
1) favourite 2) necessary 3) prominent
39. Who is the . . . of this book?
1) research worker 2) artist 3) author
40. This student is a . . . of our circle.
1) member 2) worker 3) tape-recorder
1. Прослушайте и повторите за диктором таблицу 4.
2. Запомните таблицу.
3. Выполните упражнения № 1, 2, 3, 4, – раздел А.
Таблица 4
a [ei] | take | main | taking, mainly | |
o [ou] | no | hope | foe, boat | hopeless, hopefully |
e [i:] | he | mete | meat, sleep | meeting |
u [ju:] | mute | due, suit | muting | |
i / y [ai] | my | bite | lie | hiding |
1. Прослушайте и повторите за диктором каждое предложение разд. 1.2.
2. Запомните материал урока.
The ¢train is at the platform. ¢Is the ¢train at the platform? The ¢train is ¢not at the platform. |
¢Is the ¢train at the platform or on the ¢way to the ¢platform?
The ¢train is on the ¢way to the platform.
¢What is on the ¢way to the platform? The train is.
¢What ¢train is at the platform?
The ¢train ¢Moscow – ¢St. Petersburg is at the platform.
¢Where is the train? The train is at the platform.
She is in the waiting-room.
¢Is she in the waiting-room? Yes, she is. No, she isn't.
'Is she in the waiting-room or on the platform?
She is in the waiting-room.
'Who is in the waiting-room? ¢Miss Petrova is.
¢When was she at home?
She was at home at ¢five o'clock.