EXERCISES

 

Exercise 1. Read and translate the sentences, name the Infinitive.

 

1. I have done all I could to help him.

2. He agreed to help us.

3. What makes you look like that?

4. To invite friends and to go with them for a walk was his favourite entertainment.

5. The next evening I went to see his house.

6. The old woman's favourite occupation is to watch the children play.

7. I am too busy to go there more than once a week.

8. This is a good place to rest.

 

 

Exercise 2. Insert the particle to where necessary.

 

1. I want ... sing the new song, but I cannot ... do it, because I have no ear for music.

2. Can't you ... make your boy ... prepare his lessons well?

3. She wanted me ... go there immediately.

4. You may ... do it when you like; only remember that this is ... be done well.

5. We asked him ... tell us the story in detail.

6. He watched the old man ... walk slowly uphill.

7. I never meant ... offend you.

8. Let her ... play as long as she wants.

 

 

Exercise 3. Use Infinitive constructions instead of the subordinate clauses.

 

1. The boys were the first who met us.

2. We expect that she will come and help us.

3. Take another pencil that you may write better.

4. Write down all their names lest you should forget them.

5. He is so tall that he can't go through this low door.

6. She saw that we drank the tea.

7. This is a good poem which you must learn by heart.

8. They invited their friends so that they might celebrate together that wonderful event.

Exercise 4. State the forms of the Infinitive.

 

1. I can't hear a word, though he seems to be speaking.

2. I'm happy not to have failedyou.

3. I felt that to sendthe letter to Porcharlester would only pain him uselessly.

4. We were sorry to find out that most of the museums we wanted to seethat day were closed.

5. We didn't expect the boy to turn up so soon.

6. One of the students was suddenly taken ill and had to be operated on immediately: he had to miss quite a number of lessons.

7. He was very sorry to have missed so many lessons just before the exam.

 

 

Exercise 5. Translate the sentences using the models.

.

Model 1: a) My grandfather likes to be asked about his work at the factory,

b) I hate to be made fun of.

1. Мой друг попросил, чтобы ему разрешили съездить в Ленинград на два дня. 2. Инженер хотел, чтобы ему показали весь завод. 3. Никто не любит, когда его наказывают. 4. Мальчик не хотел, чтобы его хвалили в присутствии (in the presence of) другие учеников. 5. Он не хотел, чтобы над ним смеялись.

 

Model 2: a) Can you lend me an English book to read?

b) This is an interesting subject to give a talk on.

1. Это интересный фильм, который можно посмотреть. 2. Это интересный факт, который можно упомянуть в докладе. 3. Вот человек, на которого можно положиться. 4. Это весьма неудобный момент для того, чтобы связаться с ним по телефону.

 

Model 3: My friend was the next to turn up.

1. Кто первым поднял этот вопрос? 2. Он единственный (из нас) бросил курить. 3. Он вторым пришел к финишу. 4. Он последним изменил свое отношение к этому вопросу. 5. Он хочет следующим делать сообщение по прочитанной книге. 6. Он единственный упомянул об этом факте.

 

Model 4: I hesitated a little which book to choose.

1. Я знаю, что нужно делать, чтобы избежать таких ошибок. 2. Покажите мне, пожалуйста, как это делается. 3. Я не могу решить, какую книгу предпочесть для доклада. 4. Я не знал, как связаться с вами. 5. Преподаватель объяснит вам, как употреблять это правило. 6. Он спросил меня, как устроить эту встречу.

 

Exercise 6. Make up sentences with Complex Object using the given word-combinations.

 

1. to want to expect should (would) like to make an appointment to arrange an outing to be settled to clear up

 

2. to see to hear to watch to notice complain of something (to somebody) put up a notice apologize to somebody train for

 

3. to find to consider one's reasons, convincing the matter, urgent the arrangement, convenient the matter, settled

 

4. to ask to order to tell to allow to stay in the shade to produce an explanation to come at the appointed time (not) to give away

 

5. to make to let give in put up with take advantage of attend

 

 

Exercise 6. Make up sentences with Complex Object and Participle I using the given word-combinations.

 

Model: We must have the luggage labelled.

1. must have... shall have... haven't had... didn't have... want to have... 2. Did he have...? Will you have...? Do you want to have...?

 

to put up a notice, to press one's suit, to dry one's clothes, to settle the matter, to cut one's hair, to clean the suit, to mend one's TV set, to book a table, to collect one's luggage, to register one's luggage, to repair one's car

Exercise 7. Translate into English.

 

Model 1: a) We didn't expect him to put off the discussion.

b) He wanted the arrangements to be completed early in the month.

 

1. Я предполагал, что вы поговорите с ним наедине. 2. Хотите ли вы, чтобы я настаивал на этом решении? 3. Мне хотелось бы, чтобы вы обдумали мое предложение, прежде чем отвергать его. 4. Мы не ожидали, что он откажется делать эту работу, даже не поговорив с нами. 5. Преподаватель не хочет, чтобы вы записывали этот рассказ. 6. Мне не хотелось бы, чтобы этот доклад обсуждался в мое отсутствие. 7. Нам хотелось бы, чтобы вопрос был разрешен немедленно. 8. Они хотели, чтобы все приготовления были закончены в течение следующей недели. 9. Петр не ожидал, что его похвалят.

 

Model 2: а) Не told me to shut the window.

b) We can't allow the work to be examined carelessly.

1. Разве он не сказал вам, чтобы вы убрали эти журналы? 2. На вашем месте я не разрешала бы девочке читать такие страшные рассказы перед сном. 3. Капитан приказал подготовиться к отплытию (to sail). 4. Он просил не от­кладывать экскурсию до следующей недели. 5. Мальчик промок насквозь. На вашем месте я не разрешила бы ему выходить в такую ужасную погоду. 6. Она просила не выдавать ее секрета. 7. Кто разрешил брать эти документы? Теперь здесь перепутаны номера.

 

Model 3: You must get (have) the work done at once.

1. Вы уже сдали вещи в багаж? 2. На вашем месте я давно бы починил приемник. 3. Я хочу почистить (to clean) пальто. 4. Где мне можно погладить костюм? 5. Я не знаю, стоит ли мне чинить мой мотоцикл. 6. Положите эти бумаги здесь. Я отдам их напечатать (to type) к концу дня. 7. Если бы мне вчера починили телевизор, я смог бы посмотреть концерт. 8. Она сшила новое платье по поводу этого события (для этого случая).

 

Exercise 8. Translate into English paying attention to the Complex Object.

 

1. Мне бы хотелось, чтобы

 

они хорошо провели у нас время.

он закончил эту работу.

она выяснила, когда мы сдаем

экзамен, вы сказали мне, когда вы придете

сегодня домой, она сказала нам, что она будет

делать сегодня вечером, их познакомили с нами, работа была сделана сегодня, все было сделано вовремя,

на этом месте был построен новый дом.

2. Хотите ли вы, чтобы

 

она представила вас своей матери?

дети играли здесь?

мы встретились сегодня?

работа была сделана скоро?

это было забыто?

мы обсудили этот вопрос сегодня?

 

3. Я не хочу, чтобы

 

он давал обещание и не сдерживал его.

вы играли здесь в шахматы.

ты заболела. Пожалуйста, надень пальто.

этот вопрос обсуждался в спешке.

 

4. Мы не ожидали, что

 

вы вернетесь так рано.

он нас прервет.

она так хорошо говорит по-английски.

они нас заметят.

она сделает такой интересный доклад

лекцию прослушают с таким интересом.

 

Exercise 9. Complete the sentences using Complex Object.

Образец: I saw him ...— I saw him walking about the park.

I've never seen her ...— I've never seen her play chess.

1. We saw them ... 2. The young mother watched her child ... 3. We've never heard him ... 4. Have you ever seen them ...? 5. We didn't notice him ... 6. Has your teacher ever heard your friend ...? 7. When did you see your little son ...? 8. That girl has got a fine voice. Have you ever heard her ...? 9. They didn't see us ... 10. Have you ever watched ...? 11. I hope she didn't hear me ...

 

Exercise 10. Translate into English paying attention to the Complex Object.

 

1. Я думаю, это заставит вас прочитать книгу снова. его написать отцу. Анну изменить свои планы. их сделать работу самим. Бориса позаботиться о билетах самому.
2. Интересно, что заставляет вас делать все в спешке? ее продолжать работать в этом возрасте? его самому нести такой тяжелый чемодан? вас звонить этому человеку, если он не хочет ничего сделать для вас?
3. Заставит ли это ее прекратить работу? вас поверить нам? ее закончить работу вовремя? их сделать работу более тщательно? детей вставать раньше? их приходить к нам чаще? его научиться кататься на коньках (танцевать, кататься на лыжах, играть в шахматы)?
4. Ничто не заставит меня снова пойти к нему. их передумать, их прийти сюда снова. его прекратить курить. его мать лететь туда самолетом. ее петь на сцене, хотя у нее вполне приятный голос.
5. Я надеюсь, вы можете сделать их счастливыми. вашу мать счастливой. это платье короче сами. это платье длиннее сами.
6. Вы не должны сердить вашего отца. сердить его.

 

 

Exercise 11 Make up 5 sentences for each model.

 

Образцы: 1. Will anything make them stop talking?

2. This made me believe them.