Разговорные клише – Conversational Formulas

Предлоги – Prepositions

against – против
afterwards – впоследствии; в будущем
a bit – немного
else – зд. или же
not as ... as – не так(ой) ... как
strongly – настоятельно
though – хотя

– I’m afraid – боюсь, что

– I shouldn’t say so. – Я бы так не сказал.

– Not at all. – Отнюдь нет; вовсе нет

– What about ... ? – А как насчёт ... ?

– Haven’t seen you ...

a) for a while – какое-то время, давненькo;

b) for ages / for donkey’s years – давно; целую вечность.

3.1. Давайте посмотрим, насколько хорошо вы запомнили значения новых слов и словосочетаний. Дайте русские эквиваленты, не глядя в словарь:

a white-collar worker; ready-made clothes; truthful information; to be crazy about designing; to make up one’s mind; to be sure; to have a dress made to order; to have a fridge repaired; a vacuum-cleaner; to enjoy painting; a bit early; not as good as; for donkey’s years; to have a popular profession; to be cut out to be an artist; to be a surgeon by calling; the profession of an architect.

3.1.1. Дайте английские эквиваленты:

боюсь, что... ; работник сферы обслуживания; быть портным по призванию; манекенщица; вовсе нет; магнитофон; быть на высоте; профессия адвоката; профессия таксиста; профессия женского парикмахера; профессия шахтёра.

3.1.2. Прочтите следующие слова и скажите, какие из них обозначают профессию (1), а какие – место работы (2). Сгруппируйте по указанным признакам в письменной форме.

Surgeon, school, white-collar worker, hospital, teacher, cook, secretary-linguist, bank, restaurant, hotel, post-office, postman, agronomist, tailor, academy, technician, dressmaking establishment (atelier), press agency, port, miner, driver, sailor, mine, shop, geologist, newspaper reporter, university, artist, painter, musician, fashion house, shoemaker, lawyer, factory, publisher, lecturer, ministry, minister, construction worker, company.

3.1.3. Определите, какое слово в каждом ряду лишнее (т.е. не относится к определённой понятийной группе или части речи).

1) a. taxi-driver, b. miner, c. hairdresser, d. computer, e. tailor

2) a. office, b. hotel, c. hospital, d. press agency, e. telephone

3) a. line, b. career, c. occupation, d. information, e. trade

4) a. table, b. tape recorder, c. TV set, d. fridge, e. vacuum cleaner

5) a. choose, b. choice, c. create, d. correct, e. consider

6) a. against, b. about, c. already, d. under, e. above

3.1.4. Давайте учиться сочетать слова.

a) Назовите существительные, которые могут сочетаться по смыслу с предлагаемыми глаголами. Продолжите список. Воспроизведите сочетания, не глядя в учебник.

to choose: a profession, a trade, a career, a job, a friend, a car, a wife, ...

to work as: a TV mechanic, a clerk, a shop assistant, a librarian, a manager, a tailor ...

b) Назовите глагольную форму с -ing окончанием (герундий), чтобы дополнить следующие слова и словосочетания.

to enjoy:reading books; making clothes for dolls; creating new models; listening to classic music; doing shopping; ... .

to be crazy about: designing, painting, dancing, listening to music, repairing radio sets, playing football, ... .

what about: going for a walk after classes; helping the parents about the house; having supper in the restaurant; ... ?

3.1.5. А теперь расскажите об увлечениях ваших сверстников, составив все возможные варианты предложений с предлагаемыми словами.

a)Many teenagers enjoy playing computer games.

Young people

Schoolchildren

My younger brothers

My groupmates

b) Many teenagers enjoy playing computer games.

prefer

are crazy about

like

are fond of

c) Many teenagers enjoy playing computer games.

listening to pop music

playing tennis

watching thrillers on TV

reading detective stories

3.1.6. Побеседуйте в группе о том, что вы любите делать больше всего. Расскажите о своих увлечениях, постарайтесь выяснить, что любят делать другие, используя фразу What about ... ?

3.1.7. Убедитесь, что вы узнаёте и правильно переводите слова, одинаковые в написании, но принадлежащие к разным частям речи.

1) A secretary writes letters, answersthe telephone and meets people. His answers to the questions were wrong.

2) The teachers formthe students’ views and characters. What form is your younger brother in?

3) My life has greatly changed since I left school. The leftside of the dress is a bit shorter than the right one. Soldiers always dressquickly.

4) Could you showme that camera, please? She is a dressdesigner and visits all fashion showsin the Fashion House.

5) There was a design competition (конкурс) for under 16-year-olds and fashion photography exhibition. His clothes are old and dirty.

6) My sister has made up her mindto become an English teacher. If you don’t mind, I shall open the windows.

3.1.8. Вставьте вместо пропусков слова в скобках. Постарайтесь не пользоваться словарём: character, hobby, machine, offices, operation, potraits, reporter, talent.

1) I am sure the profession of a writer or an artist is impossible without ______.

2) A ______ gives information about world, home or sports events in the newspaper, on the radio and the television.

3) After the ______ the boy stayed in the hospital for ten days.

4) Painting ______ of old people was his ______.

5) A computer is a new type of ______ used at factories and ______.

6) Only people with strong ______ become pilots, cosmonauts or miners.

 

 

4. Text and Dialogues

4.1. Прочтите и переведите диалоги. Обратите внимание на употребление новых слов. Определите основную идею каждого из них.