Adjectives
Verbs and Verbal Phrases
Nouns and Noun Combinations
adult – взрослый
amount – количество
climber – альпинист
cohesiveness – способность к сцеплению
fibre – волокно
flax – лён (растение)
foundry worker – рабочий линейного цеха
hemp – пенька
hooded tops – куртки с капюшоном
outfit – комплект (одежды)
purpose – цель
property – свойство
shell – оболочка
silkworm eggs – личинки тутового шелкопряда
source – источник
substance – вещество
suede – замша
underwear – нижнее бельё
yarn – пряжа
to breath – дышать; пропускать воздух
to dry – сохнуть, высыхать
to evaporate – испарять(ся)
to felt (together) – свойлачивать
to get wet – намокнуть, промокнуть
to hug – облегать, плотно прилегать
to keep one’s shape – сохранять форму
to knit – вязать
to perform – выполнять, осуществлять
to repel water – отталкивать воду
to ship out – вывозить
to spread – распространять(ся)
to supply – снабжать, обеспечивать
to weave (wove, woven) – ткать
common – общий; распространённый
suitable – приемлемый, пригодный
man-made – искусственный
skillful – искусный
breathable – способный дышать, пропускать воздух
water-resistant – водоотталкивающий
fire-proof – огнеупорный
2.1. Make sure that you remember the new words and word combinations
a) Give Russian equivalents to: to make into a thread or yarn: to be suitable for textile purposes; man-made fibres; adults and children; complex substance; plant and animal world; fire-proof fabrics; the only textile fibre; the use of linen; to be skillful in spinning and weaving of the wool; to supply … with clothes; to dry quickly; to weave and to knit; to protect against wind and rain.
b) Give English equivalents to: искусственные волокна; шелковое нижнее белье; ткань, способная пропускать воздух; водоотталкивающая одежда; распространяться в другие страны; свойлачивать, ткать и вязать; хорошо сохранять форму; спортивный комплект одежды.
2.1.1. Identify the word in each row that differs from the other words.
1) a. cotton, b. wool, c. linen, d. silk, e. coal;
2) a. strong, b. famous, c. fire-proof, d. water-absorbent, e. breathable;
3) a. repelling, b. spinning, c. felting, d. weaving, e. twisting;
4) a. tencel, b. lyocell, c. winchester, d. spandex, e. polartec;
5) a. foundry workers, b. firefighters, c. school teachers, d. disco outfits, e. travellers;
6) a. cultivate, b. climate, c. demonstrate, d. evaporate, e. communicate.
2.1.2. Classify the words according to the parts of speech.
Classification, natural, nature, fibrous, importance, industrial, suitable, production, invent, invention, soldier, famous, deepen, environment, commonly, innovative, recycle, protective, walker, various, strong, strength, useful, memorize.
2.1.3. Respond to the statements orally.
1) Name six useful plants (растений).
2) Name natural fibres.
3) Name the main functions of clothes.
4) Name five properties of textile materials.
5) Name as many positive qualities of a person as you can.
3. Texts and Exercises on the Texts
Text A. Look through the text and name the classes of fibres given in it.