Questions
Same —тот же
Words
MY FRIEND
I have many friends. Most of them are my formerclassmates but my best friend is Peter. He is fifteen. Now he is a student of a college. He is a good student because he studies hardand is very diligent.He wants to become a good specialist and he is especiallyinterested in computers. He often helps me with my English lessons and I'm gratefulto him for that.
Now I want to tell you about his appearance. Heis rather talland strong.He has an oval face, straight nose, dark-brownhair, blue eyes and a nice smile. People find him good-looking.
Peter goes in for sports. He plays football and basketball well. His basketball teamis very popular at the college.
We made friends with Peter when he and his family movedto our house. We have very much in common:we likethe samemusic, we bothlike reading. In general my
friend is a very interesting person: he is intelligent and well-read.
But the most important thing is that Peter is honestand kind. Ican fully relyon him and trusteverything to him. Peter has a great senseof humour and I like to spend my free time with him.
I have another friend. Her name is Natasha. She is aschoolgirl and she lives next door. I like her very much. She is a blondewith blue eyes, she is slimand pretty.Her hair is long and she has a nice complexion. I like all my friends very much. I think they are all my faithfulfriends.
former— бывший
strong — сильный
classmates — одноклассники
dark-brown— темно-коричневый
tostudy hard— усердно учиться
diligent— прилежный
especially— особенно
grateful— благодарный
appearance— внешний вид
rather— довольно
tall— высокий
straight— прямой
team — команда
to move— зд. переехать
in common— общего
both —оба
intelligent— умный
well-read— начитанный
honest— честный kind— добрый fully— полностью to rely— полагаться to trust— доверять sense — чувство blonde— блондин(ка) faithful— верный slim— стройный pretty — красивая hair — волосы complexion — цвет лица
1. Who is your best friend?
2. Where does your friend study?
3. How does your friend look like?
4. What kind of sport does your friend like?
5. How did you make friends?
6. What do you have much in common?
7. Do you like to spend your free time with your
friends?
8. Can you call all your friends faithful?
9. Is the sense of humour important in friendship?
10. What are the hobbies of your friends?
Пополните свой активный словарь: tall[to:l] — высокий short [fo:t] —маленького роста stout[staut] — приземистый, коренастый fat[fet] — толстый plumpy[pUmpi] — полный fair hair[fes Ъгэ'] — светлые волосы
gray hair — седые волосы
bold headed [bauld] — лысый
short sighted — близорукий
smart, clever, bright — умный (ая)
stupid ['stju:pid] — тупой, глупый
boring — скучный(ая)
quiet f'kwaiat] — спокойный
impulsive [im'pAlsiv] — порывистый, импульсивный
aggressive [a'gresiv] — агрессивный
rude [ru:d] — невежливый, грубый
shy [Jai] — застенчивый
active fasktiv] — активный
talkative ['to:kativ] — разговорчивый
Задание 8.7. Составьте короткий рассказ о внешности и характере какого-нибудь человека (вашего друга, соседа по парте, студента из вашей группы).
СЛОВООБРАЗОВАНИЕ Основные суффиксы существительных
Суффикс | Ккакой части речи добавляется | Основное значение образованных слов | Примеры | Перевод |
-ant/ent | к глаголам | принадлежность к профессии | assistant student | ассистент студент |
-ег/-ог | к глаголам | действующеее лицо или механизм, производящий действие | reader worker visitor | читатель рабочий посетитель |
brunette [bru:'net] — брюнет(ка) | |||||||
-dom | к существ., прилаг. | состояние, качество | freedom | свобода | |||
-ег | к существ. | имя существительное, обозначающее жителя | Londoner | лондонец | |||
-hood | к существ. | состояние | childhood | детство | |||
-ian | к существ. | профессия | physician technician | врач техник | |||
-ics | к существ. | название науки | physics | физика | |||
-ing | к глаголам | процесс, действие, состояние | reading smoking | чтение курение | |||
-ion (-tion,-atton) | к глаголам | процесс, название действия, состояние | revolution solution aviation | революция раствор авиация | |||
-ism | к существ., прилаг. | учение, теория, направление | darwinism heroism | дарвинизм героизм | |||
-ment | к глаголам | результат действия | equipment settlement | оборудование поселение | |||
-ness | к прилаг. | качество или состояние | softness darkness | мягкость темнота | |||
-ship | к существ. | состояние | fiendship | дружба | |||
Основные суффиксы прилагательных | |||||||
Суффикс | Основное значение образованных слов | Примеры | Перевод | ||||
-able | valuable | ценный | |||||
-al | наличие качества, свойства | electrical medical | электрический медицинский | ||||
-ant | наличие качества, свойства | resistant different | сопротивляющийся различный | ||||
-ary | наличие качества | revolutionary | революционный | ||||
-ful | наличие признака | useful | полезный | ||||
-ish | наличие качества, свойства | childish reddish | детский красноватый |
-ive | отсутствие качества | creative | созидательный |
-less | наличие качества | useless | бесполезный |
Основные суффиксы глаголов
Суффикс | Примеры | Перевод |
-ate | investigate | активизировать |
-en | harden | закаливать |
-fy | classify | классифицировать |
-ize | memorize | запоминать |
Основной суффикс наречий
Суффикс | Основное значение образованных слов | Примеры | Перевод |
-у | изменяет часть речи | badly | плохо |