НЕОПРЕДЕЛЕННЫЙ И ОПРЕДЕЛЕННЫЙ АРТИКЛИ

ПРИТЯЖАТЕЛЬНЫЙ ПАДЕЖ СУЩЕСТВИТЕЛЬНЫХ

The child's toys — The children's toys The boy's books — The boys' books

Задание 4.7. Употребите притяжательный падеж существительных.

Образец: The poems of Lermontov. (Lermontov's poems).

1. The toy of their children. 2. The questions of my son. 3. The wife of my brother. 4. The table of our teach­er. 5. The life of animals. 6. The voice of this girl. 7. The new book of the pupils. 8. The letter of Peter. 9. The car of my parents. 10 The room of my friend. 11. The hand­bags of these women. 12. The flat of my sister is large. 13. The children of my brother are at home. 14. The room of the boys is large.

Задание 4.8. Переведите на английский язык, упот­ребляя притяжательный падеж существительных.

1. Это семья моего друга. Отец моего друга инже­нер. Мать моего друга учитель. 2. Она взяла книги сво­его брата. 3. Дайте мне тетради ваших учеников. 4. Это книга нашего учителя? 5. Чья это сумка? — Это сум­ка Петра. 6. Чьи это словари? — Это словари студен­тов. 7. Возьмите игрушки детей.

 

Безличные и неопределенно-личные предложения

Английские предложения отличаются от русских тем, что в них всегда есть подлежащее и сказуемое. Поэтому в безличных предложениях, когда нет под­лежащего, используется в качестве формального под­лежащего местоимение it.

It is cold today. Сегодня холодно.

It rains. Идет дождь

Как видим, безличные предложения такого типа состоят из местоимения it, которое не переводится, глагола-связки в нужном по смыслу времени'и имен­ной части сказуемого, выраженного чаше всего име­нем прилагательным. Именная часть может быть так­же выражена именем существительным или именем числительным.

It's nice to meet you. Приятно познакомиться.

It is nine o'clock now. Сейчас девять часов.

Очень часто безличные предложения описывают явление природы, состояние погоды, обозначают вре­мя, расстояние.

Вопросительная и отрицательная формы безлич­ных предложений образуются по тем же правилам, что и вопросительные и отрицательные формы предложе­ний с именным составным сказуемым.

Is it cold? — Холодно?

Wasn't it interesting? — Разве это не было интересно?

Isn't it funny? — Разве это не смешно?

Частица not ставится после первого вспомогатель­ного глагола.

Задание 4.9. Переведите на английский язык:

Сегодня холодно. 2. Идет снег целый день. 3. Сей­час утро. 4. Было приятно познакомиться с вашим другом. 5. Поздно. Пора спать. 6. Сейчас уже 10 часов утра. 7. На улице холодно? 8. Сейчас ранняя весна, но уже тепло. 9. Это далеко отсюда?

 

 

Неопределенный артикль a (an) происходит от чис­лительного one (один), определенный — от указатель­ного местоимения that (тот).

Артикль употребляется:

— перед каждым нарицательным существительным.

Артикль не употребляется если перед существи­тельным стоит:

· указательное или притяжательное местоимение — This is my book.

· другое существительное в притяжательном падеже — It's teacher's book.

· количественное числительное — She has one pen.

· отрицание по He has no book.

Упоминая предмет впервые, мы употребляем перед ним неопределенный артикль a(an). Упоминая этот же предмет вторично, мы ставим перед ним определен­ный артикль the. Например: This is a book. The book is interesting.

Неопределенный артикль a (an)

употребляется перед единичным, отдельным пред­метом, который мы не выделяем из класса ему подоб­ных. Неопределенный артикль an обычно стоит передсуществительным, которое начинается с гласного зву­ка: an apple, an egg.

Например: / bought a book yesterday. Я купил вче­ра книгу (одну из многих ей подобных). I have an apple. У меня есть яблоко (одно, какое-то).

Неопределенный артикль a (an) может употреб­ляться то чько с исчисляемыми существительными. стоящими в единственном числе. Перед неисчисляемыми существительными или существительными опускается,

Неопределенный артикль не употребляется:

а) с неисчисляемыми и «абстрактными» существи­тельными:

J like coffee and tea. Friendship is very important in our life.

б) с существительными во множественном числе: The books are on the table.

в) с именами собственными: J told Jane about that.

г) с существительными, перед которыми стоят при­тяжательные или указательные местоимения:

This car is better than that. That bike is old.

д) с существительными, за которыми следует коли­чественное числительное, обозначающее номер:

Read the text on page eight.

Неопределенный артикль a необходим в конструкциях

I have a... This is a... I am a... What a fine day! I see a... There is a... He is a... What a good boy!

 

Определенный артикль the

Определенный артикль the выделяет предмет или предметы из класса им подобных:

The book I bought yesterday was interesting — Кни­га, которую я купил вчера, была интересной (это — конкретная книга, которую говорящий выделяет из класса ей подобных).

Определенный артикль the употребляется как с исчисляемыми, так и с неисчисляемыми существи­тельными, как с единственным, так и с множественным числом.

Например: This is a hook. The book is interesting (исчисляемое в единственном числе).

This is meat. The meat is fresh, (неисчисляемое)

These are books. The books are good, (множествен­ное число).

Определенный артикль употребляется:

а) когда известно (из контекста, из окружающей об­становки) о каком предмете (предметах, явлениях) идет речь: Open the door, please. I am going to the college.

б) когда речь идет о единственном в своем роде пред­мете или явлении: The moon is bright this night.

в) когда существительное имеет ограничивающее определение, чаще всего с предлогом of.

/ don't know the name of this pupil.

г) в словосочетаниях типа in the north, to the west, at the cinema, the same, in the country, the rest of the...

д) если перед существительным стоит прилагатель­ное в превосходной степени

This is the most interesting book.

Географические названия и артикль

С географическими названиями и с именами соб­ственными, артикль, как правило, не употребляется, кроме следующих случаев:

а) с названиями морей, рек, океанов, горных хребтов, групп островов используется определенный артикль: the Pacific Ocean, the Black Sea, the Thames the British Isles.

б) определенный артикль используется с несколь­кими названиями стран, областей и городов, (хотя обычно с этими типами названий артикль не исполь­зуется):

the Ukraine, the Crimea, the Caucasus, the Netherlands, the Hague, the Riviera, the Congo, the West Indies

в) определенный артикль используется с названи­ями стран типа:

the Russian Federation, the United States of Amer­ica, the United Kingdom.

г) перед собирательным именем семьи: The Petrovs — Петровы

Запомните: артикль не нужен в сочетаниях со словами next и last типа:

next week, next year, last month, last Tuesday

Задание 5.1. Объясните наличие или отсутствие ар­тикля перед существительными.

1. Last week I met my friend. He was with a young girl. The girl was a student of our Academy. 2. This is a pencil. The pencil is red. 3. She is a teacher. She is our teacher of English. 4. It is a lake. The lake is deep. It's one of the deepest lakes in the world. 5. There are many flowers in your garden. The flowers are beautiful. 6. Did you write a plan? Give me your plan, please. 7. The Black Sea is in the South of Russia. 8. This is Nick. He works as an engineer. He is a good engineer. 9. There are some schools in our street. The schools are new. 10. Yury Gagarin was the first cosmonaut of the world. 11. In sum­mer the sky is blue and the sun shines brightly. 12. The Petrovs are very friendly. 13.This is Ann's book. I don't like such books. 14. Winter begins in December.

Задание 5.2. Вставьте артикли a, an, Ше,где необ­ходимо:

1. This... pencil is broken. Give me that... pencil, please. 2. I have ... ten programmes on my TV. 3. My friend has... car.... car is broken now. 4. I got... letter from my friend yesterday.... letterwas very long. 5. She has two... daughters and one... son. Her... son is... stu­dent. 6. My... brother's... friend has no... dog. 7. This is... house.... house is white. 8. They have... party.... party is... a birthday party. 9. Iread ... good book yester­day.... book was interesting and funny.

Задание 5.3. Вставьте артикли a, an, Ше,где необ­ходимо:

1. Yesterday I saw... new film, but... film wasn't very interesting.*2. Moscow is sitiated on ... Moskva river and London is situated on... Thames. 3. Yuri Gagarin was... first man to fly over... Earth in spaceship.'4. My sister will go to school... next year. 5. In... summer we went to ...Black Sea.'6. ... New York is one of the biggest busi­ness centers in the world.*7. ... Lomonosov was... great Russian scientist. He was born in... small village on...shore of... White Sea. 8 Peter's brother is... worker and we are... students. 9. What... strange man he is! 10. In... summer we live in... country. 11....Russia is one of... largest countries of the world. 12. Is your dress made of... wool or... cotton? — It's made of silk.

Задание 5.4. Вставьте артикли a, an, the,Tfx,e необ­ходимо:

1. What... fine day it is today! 2.... History and ... Computer Science were ... my favourite subjects at... school. 3. I don't know ... way to... station. 4. He is... engineer by... profession. 5. Usually I get up at ... 7 o'clock in... morning. 6.... Rostov is on ...right bank of... Don. 7. Will you have... cup of... tea? 8. ... Warsaw is ... capital of Poland. 9. We shall go to...cinema together with... our friends. 10. This is... book,... book is very interesting. 11. Do you see... sun in... sky today? 12. He is... engineer by... profession. 13.1 went to... Smirnovs, but they were not at... home.

Задание 5.5. Употребите, где требуется, артикли:

а, an, the.

1.... Volga is... longest river in... Europe. 2. What is...

nearest way to... Drama Theatre? 3 butter and...

cheese are made of... milk. 4. Usually I get up at... 7 o'clock in... morning. 5... .Rostov is situated on... Don.

б. Will you have... cup of... tea? 7.

Задание 5.6. Переведите на английский язык, об­ращая внимание на употребление артикля.

1. Какой прекрасный цветок! 2. Какой хороший друг! 3. Вчера Ивановы уехали в Киев. 4. Вечером наша семья дома. 5. Москва — столица России. 6. Это — мой дом. Дом — новый 7. Летом мы жили в деревне на реке Дон. 8. Он учитель или инженер по профессии? 9. Мы — студенты колледжа. 10. Посмот­рите на картинку на странице десять.

 

Задание 5.7. Прочитайте и переведите текст.

ABOUTMYSELF

My name is Marina Suvorova. I am 15.1 was born on the 5th of March, 1985 in Rostov-on-Don. Now I live in Rostov with my parents and my grandmother.

My family is not very large. We have five people in our family. My father's name is Igor Petrovich He is forty years old. He is a doctor and he works at a hospi­tal. My mother's name is Lyudmila Leonidovna. She is thirty nine years old. She is a housewife. My younger sister is a pupil. She is in the seventh form. My grand­mother lives with us. She doesn't work. She is a pen­sioner. I love my family. We are all friends and we love each other.

I have one aunt and two uncles. Their children are my cousins.

We live in a big flat in a new house. There are four rooms in our flat: a living room, a study, a kitchen, a bathroom and two bedrooms. We have all modern conveniences: gas, hot water, running water, electricity and telephone. I have my duties about the house. I must go shopping. I help my Mother to clean the rooms. It's not difficult for me. I like our home to be clean and tidy.

I am a student of the college now. We have many good teachers at our college. I try to be a good pupil and I do well in all subjects. But my favourite subject is English. I spend much time on it. I like reading. I like detective stories but I prefer to read historical novels or modern writers.

I have many friends. Many of them are my classmates. We spend much time together, go for a walk, talk about lessons, music and discuss our problems. I like to listen to modern music, but sometimes I like to listen to some classical music. My favourite compos­er is Tchaikovsky. I haven't much time to watch TV but sometimes I spend an hour or two watching an inter­esting film or a news programme. In the evening I of­ten read newspapers or an interesting book. I like fresh air and exercises, but I have not much time to go in for sports.

Words

parents — родители

a housewife — домохозяйка

younger — младшая

a pensioner — пенсионер

an aunt — тетя

an uncle — дядя

a cousin — кузен, кузина

living room — жилая комната _

a study — кабинет

a bathroom — ванная, туалет

a bedroom— спальня

modern — современный

conveniences — удобства

running water — холодная вода

duties — обязанности

to go shopping — ходить за покупками

tidy — опрятный

to try — стараться, пытаться

favourite — любимый

to do well — зд. успевать

favourite — любимый

to prefer — предпочитать

to spend — проводить, тратить

 

sometimes — иногда

an hour— час

fresh— свежий

go in for sports— заниматься спортом

Задание 5.8. Ответьте на вопросы.

1.What is your name?

2. Where and when were you born?

3. How old are you?

4. Where do you live?

5. Have you got a family?

6. How large is your family?

7. Do you have brothers, sisters, grandparents in your family?

8. What are your father and mother?

9. How many rooms are there in your flat?

 

10.What modern conveniences have you got in your flat?

11.What are your duties about the house?

12.What is your favourite subject at the college?

13.What books do you like to read?

14.What music do you like to listen to?

15.Do you go in for sports?

16.What sport do you go in for?

Задание 5.9. Найдите эквиваленты интернацио­нальных слов.

д hospital ['hospitl] медицина

v \ profession [prs'fejn] любимое занятие

\i medicine [' medsn] ветеран

hobby ['hobi] героизм

guitar [gi'ta:] медицинский

veteran ['vetargn] инженер

patriotic ['pasitri'otik] технический

heroism ['herouizm] лига, союз

pensioner ['репГэпэ] больница

medical ['medikl] радио

engineer ['encfci'nis] техник

student |'stju:dant] результат

technical ['teknikl] кузина

league [li:g] патриотический

radio ['reidio] пенсионер

result [ri'zAlt] студент

cousin ['kAzn] профессия

technician [tek'nijn] гитара

Задание 5.10.Образуйте сложные существитель­ныеи переведите их.

Образец: English, a man — Englishman — англичанин

1) A school, a girl

2) a week, an end;

3) abed, a room;

4) a birth, a day;

5) news, paper;

6) a class, a room;

7) a tape, a recorder;

8) a chair, a man;

9) an air, a craft;

 

10)a text, a book;

11)a house, a wife;

12)rain, a coat;

13)a rail, a way;

14)a sea, a man;

15)a post, a man;

16)a class, a mate.